La
complexitat de les noves problemàtiques actuals ―com la crisi econòmica
mundial― requereixen solucions fonamentades en l’expertesa i l’anàlisi
intel·lectual. Les velles receptes basades en les polítiques burocràtiques dels
Estats han resultat insuficients. Ara més que mai són imprescindibles noves
aplicacions i coneixements que permetin donar resposta a les necessitats
emergents de les societats canviants del segle XXI. Auguste Comte, el pare del
positivisme, afirmava que les idees són les que governen i transformen el món. En
aquest sentit, els think tanks ―laboratoris
d’idees en català― representen a la perfecció aquesta màxima del pensador
francès.
Durant la Segona Guerra Mundial,
s’anomenava think tank al recinte
tancat i segur en el qual els científics i militars es reunien per debatre
l’estratègia política. Així, doncs, la gènesi d’aquesta expressió posa l’accent
en el context òptim per a la generació d’idees, estratègies i propostes. Tot i
que les primeres manifestacions dels laboratoris d’idees són d’inicis del segle
XX, l’impuls d’aquestes organitzacions es deu a una sèrie de factors com el
final de la Guerra Freda, els conflictes ètnics europeus, les conseqüències de
la crisi econòmica internacional (atur, pobresa, marginació...) i, en una
darrera instància, a l’aparició del nou panorama global després dels atemptats
de l’11 de setembre del 2001.
Què
són els think tanks?
En termes generals, un laboratori
d’idees és una organització formada per intel·lectuals i analistes diversos,
que rep contractes o encàrrecs d’organitzacions públiques o privades per
analitzar idees i projectes, i proposar formes d’aplicació de les diferents
activitats governamentals per ser difoses a través dels mitjans de comunicació
social i influir així en el debat públic.
Als Estats Units, el bressol dels
think tanks, aquest tipus
d’institucions han estat definides com a governs fora del govern que tenen la
missió de pensar i subministrar idees als governants. Són exemples d’aquesta
col·laboració el Pla Marshall, que va ser dissenyat en part per la Brookings
Institution, o el conservadorisme de Reagan dels anys 80 inspirat en l’American
Enterprise Institute (AEI).
Pel que fa a Europa, la
influència pública dels catalitzadors d’idees és molt més reduïda que la dels
nord-americans; sobretot perquè aquests darrers disposen d’estructures,
plantilles i pressupostos més elevats. No obstant això, els laboratoris d’idees
europeus ―sobretot els britànics― tenen una llarga tradició de creació
ideològica. En aquest sentit, la Fabian Society és probablement el think tank
més antic del món, ja que va ser creada
l’any 1884 amb l’objectiu d’exercir de contrapès al creixent corrent del
socialisme revolucionari que estava arrelant a la Gran Bretanya en aquells
moments.
La realitat a casa nostra és
diferent i això es deu, bàsicament, a la poca incidència històrica dels laboratoris
d’idees en l’àmbit polític, social i econòmic justificada per l’oposició de la
dictadura franquista a aquest tipus d’institucions. Tanmateix, la proliferació de
processos de descentralització politicoadministrativa a nivell europeu va
facilitar el desenvolupament de think
tanks. A Catalunya, l’assoliment sistemàtic de més quotes d’autogovern va
afavorir la creació de nombrosos centres d’estudi i d’anàlisi política. Aquest
és el cas de la Fundació Carles Pi i Sunyer; que està especialitzada en la
recerca en l’àmbit local i les comunitats autònomes.
Amb
el temps, la xarxa catalana de laboratoris d’idees s’ha anat desenvolupant i
consolidant. D’acord amb això, trobem think
tanks especialitzats que generen coneixements d’un gran valor estratègic
com, per exemple, el Cidob i l’IEMed en l’àmbit de la política exterior; el
Cercle d’Economia en l’esfera política; la Fundació Bofill sobre educació o la
Fundació Ferrer i Guàrdia sobre la laïcitat i la joventut. De la mateixa
manera, les fundacions dels partits polítics realitzen una tasca de redefinició
de les respectives corrents ideològiques amb l’objectiu de modernitzar els
diferents postulats. Tanmateix, els laboratoris d’idees tenen una assignatura
pendent: la de comunicar més i millor les seves propostes. A diferència dels
Estats Units, la presència mediàtica dels think
tanks a Europa és poc visible; fet que comporta que aquests siguin
autèntics desconeguts per la ciutadania.
El dramaturg Víctor Hugo afirmava
que cap exèrcit pot detenir la força d’una bona idea que arriba a temps. En
aquests moments de dificultat econòmica es necessiten noves i bones idees que
ens permetin remuntar el vol. I això només ho aconseguirem des de l’expertesa i
el coneixement; característiques definitòries dels think tanks.
*Article publicat a la revista 'Espai de Llibertat' de la Fundació Ferrer i Guàrdia
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada