La missió essencial
dels laboratoris d’idees ―els anomenats think tanks― consisteix en influir
sobre l’orientació de les polítiques públiques. Originàriament, aquestes
organitzacions van néixer amb el propòsit de generar pensament científic i
rigorós (les ‘universitats sense estudiants’ eren la tipologia paradigmàtica);
però en el context de la globalització van evolucionar cap a la promoció
d’interessos (donant lloc a la tipologia dels advoacy tanks o centres
militants). Aquesta mutació de l’escomesa dels think tanks va accentuar les
accions de persuasió (polítiques de comunicació agressives, tècniques de relacions
públiques unidireccionals, lobbisme, framing, agenda building, etc.) provocant
una nova guerra ideològica caracteritzada per la voluntat d’imposar les pròpies
idees i el benefici particular.
Això ha provocat que
l’aureola d’imparcialitat ideològica dels think tanks es posés en entredit. Un
bon exemple d’això és la informació
publicada pel The New York Times que
explica que 64
governs de tot el món han
pagat des del 2011 milions de dòlars a 28 think tanks per influir a través
d’ells sobre les polítiques del govern nord-americà. Institucions molt
prestigioses com l’Atlantic
Council o la Brookings
Institution haurien rebut grans quantitats de diners, segons assenyala el diari.
L’Estat espanyol també apareix citat com un dels països que fa donacions a
centres de pensament nord-americans. En aquest cas, les institucions
beneficiaries són la Inter-American Dialogue i la German Marshall Fund of the United States.
Aquestes donacions garanteixen que els laboratoris d’idees promoguin els
interessos dels governs davant les institucions nord-americanes. Aquest, tot i
ser un recurs legal i legítim, es pot interpretar com una compra d’influència
i, en el cas dels think tanks, compromet la seva reputació. En un escenari de
llums i taquígrafs, aquesta pràctica seria fàcilment identificable i permetria
contextualitzar les conclusions dels think tanks. Tanmateix,
aquesta és una informació de molt difícil accés tal i com ho demostra un estudi
de Transparify
que conclou que el 80% dels think tanks
més influents del món no revela qui els finança.
L’estudi analitza 169
centres de pensament de 47 països a partir d’aquesta metodologia.
D’aquests, tan sols 21 faciliten públicament tota la informació necessària
(llistat dels donants, identificació de les quantitats i origen dels
finançament de projectes concrets) per saber qui els finança. D’una valoració
màxima de cinc estrelles, el valor mitjà és de 2,2.
Juntament amb el
col·lega investigador Jaime González
Capitel vam utilitzar la mateixa metodologia per analitzar
48 think tanks espanyols. Els resultats obtinguts van ser plenament desoladors.
Gairebé el 80% dels laboratoris d’idees
presenten 0 o 1 estrelles sobre 5 en transparència; sent 0,69 el valor mitjà.
És a dir: suspens total. Contràriament, convé destacar la magnífica puntuació
obtinguda per la Fundación Ecología y
Desarrollo. Aquesta organització obté la màxima
puntuació (5 estrelles) a partir d’una gestió basada en el mètode SROI.
Seguint
amb l’anàlisi, vaig aplicar la metodologia als think tanks catalans
amb l’obtenció d’uns resultats en la mateixa línia que els espanyols: més del 70% no proporciona cap
informació a través de la pàgina web sobre el seu finançament (0
estrelles sobre 5). La resta facilita
informació general sobre els seus comptes a les seves memòries però, en cap
cas, s’apropen als estàndards de qualitat en l’àmbit de la transparència que
determina Transparify.
Aquestes dades ens
ofereixen un panorama depriment en quant a la transparència dels think tanks i
a la seva legitimitat a l’hora d’actuar com a autèntics líders d’opinió. En
plena era de la informació, la transparència és un valor creixent que es
convertirà en imprescindible a l’hora de donar credibilitat a les propostes
provinents dels laboratoris d’idees. Precisament aquestes organitzacions, com
actors polítics a l’avantguarda de la innovació i el progrés, han d’actuar com
a institucions exemplars i fer un esforç d’obertura i responsabilitat. D’acord
amb això, un principi fonamental d’una democràcia sana és la transparència. No
ho oblidem.
Article publicat a FinesOp.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada