L’acció de lobbisme que
es basa en influir sobre un grup d’individus o organitzacions molt influents
sobre el tema objecte de decisió es coneix com lobbisme d’altura o grasstop
lobbying. Per la seva condició d’institució investigadora i assessora, els think tanks ―també coneguts com
laboratoris d’idees― sovint són objecte d’aquest tipus de lobbisme. Tanmateix,
una informació
publicada pel The New York Time ha
posat en entredit l’essència d’aquestes organitzacions: la credibilitat i el
rigor.
Concretament, la
notícia del rotatiu novayorquí explica que 64
governs de tot el món ―principalment països d’Europa, de l’Orient
Mitjà i altres zones d’Àsia; sobretot dels productors de petroli― han pagat des
del 2011 milions de dòlars a 28 think
tanks per influir a través d’ells sobre les polítiques de l’executiu
nord-americà. Institucions molt prestigioses com l’Atlantic Council,
la Brookings Institution
o el Center
for Strategic and International Studies haurien rebut grans quantitats de diners, segons assenyala el diari.
Espanya apareix citada com un dels països que fa donacions a centres de
pensament nord-americans. En aquest cas, les institucions beneficiaries són la Inter-American
Dialogue i la German Marshall Fund of the United
States. La primera concentra gran part de la seva investigació en Amèrica
Llatina i ha estat una ferma defensora dels acords de lliure comerç amb els
Estats Units. La segona es va crear mitjançant les donacions que el Govern
alemany va concedir en motiu del 25è aniversari de la commemoració del Pla
Marshall. Actualment, aquest think tank
es dedica a promoure les relacions entre els Estats Units i Europa.
Aquestes donacions garanteixen que els think tanks promoguin els interessos dels governs per les
institucions nord-americanes i evitar crítiques. Un informe del Ministeri
d’Assumptes Exteriors noruec que es cita a la notícia, ho justifica així: “a
Washington és difícil per a un país petit tenir accés a polítics poderosos,
funcionaris i experts (...). Finançar think
tanks influents és una forma de tenir aquest accés i alguns think tanks assenyalen obertament que
només poden servir a aquells governs estrangers que donen fons”. El problema de
fons d’aquesta pràctica no rau en el fet que determinats governs financin
laboratoris d’idees per emprendre recerques; sinó que uns i altres acceptin les
donacions per promocionar interessos i orientar investigacions.
Aquest modus operandi ataca el
cor dels think tanks: el prestigi i
la credibilitat de les institucions dedicades a la proposició de polítiques
públiques. Tradicionalment, els
think tanks han cultivat la imatge
d’imparcialitat i independència pròpia de les organitzacions que investiguen
problemàtiques i després redacten conclusions. No obstant això, l’aparició a
escena dels centres militants o advocacy
tanks ―una
tipologia de think tank amb
l’objectiu bàsic d’influenciar directament sobre el debat polític per afavorir
determinats
posicionaments ideològics― va
acabar amb aquesta imatge de puresa.
Un bon exemple sobre
això el trobem al llibre de Susan George El
pensamiento secuestrado
que explica com els think tanks conservadors van canviar el paisatge intel·lectual de
les darreres dècades als Estats Units. Entre el 1981 i el 2001, empresaris i
potentats nord-americans van donar més de mil milions de dòlars a la Heritage Foundation,
l’American Enterprise
Institute o el Cato
Institute amb l’objectiu de difondre les idees neoliberals.
D’aquesta manera, es van promocionar pensadors com Samuel P. Huntington, Allan
Bloom, Irving Kristol o Norman Podhoretz, per fomentar la baixada d’impostos,
l’activisme militar i el conservadorisme social, entre d’altres.
Actualment, la proliferació de la tipologia dels centres militants en el
món dels think tanks està comportant
un augment de la promoció d’interessos per sobre de les reflexions i anàlisis
rigoroses i independents. Davant d’aquesta tessitura correm el risc que els
informes dels think tank canviïn el
segell de qualitat que els ha caracteritzat per l’empremta borrosa de qui paga.
I això no és un bon símptoma.
Article publicat a la revista COMeIN.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada