A Catalunya,
com a l’Estat espanyol, la majoria de think
tanks (75%) es van crear a partir de l’any 1980; com a conseqüència de la
proliferació de processos de
descentralització politicoadministrativa a nivell europeu. En el cas català,
l’assoliment sistemàtic de més quotes d’autogovern va afavorir la creació de
nombrosos centres d’estudi i d’anàlisi política, desenvolupats a partir de les
tradicions organitzatives del país i de les lògiques de les seves institucions,
tant autonòmiques com locals. Aquest és el cas de la Fundació Carles Pi i Sunyer,
especialitzada en la recerca i la promoció del coneixement sobre l’àmbit local
i les comunitats autònomes.
Originàriament, aquestes organitzacions no s’anomenaven think tanks;
però en els darrers anys, els mitjans de comunicació, els partits polítics i el
món acadèmic han optat per incorporar aquest terme anglosaxó a l’hora de
referir-s’hi. No obstant això, el seu estatus, finançament i visibilitat
difereixen en molts aspectes dels laboratoris d’idees nord-americans.
L’any 1999, un estudi dirigit per Ferran Requejo
permetia establir una situació preliminar sobre el model català de laboratoris
d’idees i identificar algunes característiques inicials:
- El fenomen dels think tanks
a Catalunya és relativament nou ja que el 80% d’aquestes organitzacions s’han
constituït a partir del 1980.
- La major part són força
febles a nivell institucional i organitzatiu. Tenen unes dimensions reduïdes,
gaudeixen de pocs recursos, els seus membres són poc professionalitzats i són
molt dependents dels col·laboradors externs.
- Els tancs de pensament amb
petites dimensions es concentren en l’Administració local i en l’autonòmica. En
canvi, els de grans dimensions ho fan amb l’Estat, la Unió Europea i les
Administracions autonòmiques.
- La majoria tenen un àmbit
d’actuació nacional (govern autonòmic i entitats locals) i molt pocs tenen
interès i capacitat per influir a nivell estatal.
- En termes generals, el grau
de finançament privat que disposen es pot considerar molt escàs.
- La majoria de les activitats
que porten a terme busquen un impacte que es limita a cada àmbit o sector.
- La producció més important
es fonamenta en estudis d’avaluació de les polítiques públiques.
- La relació i els contactes
amb l’Administració Pública són bàsics per a la majoria de laboratoris d’idees.
Com són els think tanks
catalans?
Fruit de l’anàlisi continguda a la Guia de thinktanks a Catalunya on s’estudiaven vint tancs de pensament, ara podem precisar
una mica més com són aquestes institucions a casa nostra. Com es pot veure a la
següent gràfica, les dues tipologies predominants són els "centres militants" i
les "fundacions dels partits polítics".
Pel que fa a l’especialització dels
think tanks catalans, la gran majoria aborden temes relacionats amb la política
catalana i amb les diferents ideologies a les quals estan adscrits (bàsicament
fundacions de partits polítics). És a dir, la CatDem amb el catalanisme; la
Rafael Campalans amb el socialisme; la Nous Horitzons amb l’ecologisme i la
Fundació Josep Irla i el Cercle d’Estudis Sobiranistes amb l’independentisme. En
aquest context, també trobem organitzacions especialitzades en les relacions
internacionals. Aquest és el cas de la Fundació Cidob i de l’IEMed. Ambdues
institucions gaudeixen de gran prestigi i els seus investigadors sovint són
citats i participen en els mitjans de comunicació com a experts. En aquest
context, la Casa Àsia està desenvolupant una tasca molt important de
coneixement i difusió sobre la regió d’Àsia i el Pacífic, un dels pols
geogràfics més dinàmics del planeta.
Una altra característica del model de think tanks català ―i també espanyol―
és la forta dependència amb l’Administració. A diferència dels Estats Units, la
filantropia privada està molt poc desenvolupada a casa nostra. Per aquest
motiu, els laboratoris d’idees finançats exclusivament a través de fons privats
només representen un 26%. Com es pot veure a la gràfica, més del 60% de think
tanks es financen mitjançant un sistema mixt de capital públic i privat. No
obstant això, l’aportació pública generalment acostuma a ser la més important.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada